FrÄn att föreningen haft analoga eldsjÀlar med total koll pÄ vilken pÀrm och bakom vilken flik i pÀrmregistret som informationen finns, har det Àldre gardet ersatts av digitala eldsjÀlar som byggt mer eller mindre tekniska lösningar. Och det funkar sÄ lÀnge den digitala eldsjÀlen har tid, tycker att det Àr kul och framför allt inte flyttar frÄn föreningen (gud förbjude).
Med VÀgfas behöver styrelsen varken ha analoga eller digitala eldsjÀlar utan kan fullt ut fokusera pÄ det som styrelsen Àr satt att göra, nÀmligen förvalta sina GA, Sektioner etc. Att ha koll pÄ rÀtt andelstal, att rÀtt Àgare stÄr med pÄ debiteringslÀngden och rÀtt mottagare fÄr fakturan. Med VÀgfas elimineras behovet av digitala eldsjÀlar med teknisk kunskap i styrelsen.
VÀgfas grundades 2006. Med drygt 1000 kunder frÄn Kiruna till Trelleborg har systemet idag satt en ny standard för hur samfÀlligheter kan förenkla och effektivisera sin administration.
â Varje mĂ„nad levereras uppdaterad fastighetsinformation frĂ„n LantmĂ€teriet och Skatteverket till vĂ„ra kunder. Det handlar om Ă€garbyten av fastigheter, Ă€ndringar i folkbokföringen och andra uppgifter som föreningen behöver för att kunna hĂ„lla ordning pĂ„ medlemmarna, förklarar Thomas Ă hlund, sĂ€ljansvarig pĂ„ VĂ€gfas.
â En av vĂ„ra nya kunder kunde rĂ€kna hem Ă„rskostnaden för VĂ€gfas bara genom att plocka hem faktureringsrutinen frĂ„n extern konsult.
VĂ€gfas har sedan starten lyssnat in föreningarnas önskemĂ„l om förbĂ€ttringar. Den samlade kunskapen ryms i det digitala systemet â men ocksĂ„ i företagets supportfunktion, som stöttar kunderna vid frĂ„gor och funderingar.
â VĂ„ra kunder behöver inte uppfinna egna hjul utan fĂ„r ta del av mĂ„nga andra föreningars idĂ©er och behov som stĂ€ndigt leder till införande av nya funktioner, konstaterar Thomas Ă hlund.
LÀs mer pÄ: www.vagfas.se