Många obesvarade frågor om bussupphandlingen

Gick det inte att trycka på stoppknappen i upphandlingsfrågan?

Gick det inte att trycka på stoppknappen i upphandlingsfrågan?

Foto: Hasse Holmberg/TT

Ledare2019-10-17 05:05
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det som slår mig när jag försöker läsa på om historiken kring den omdiskuterade upphandlingen av kollektivtrafik och skolskjuts på Gotland, är tystnaden från förvaltning och politiker.

Jag hittar inga svar alls på alla frågor som ställts i insändare, artiklar och för den delen ledarsidor som denna.

Varför var man tvungen att göra en så kort upphandling? Varför kunde inte innevarande avtal förlängas tills allt var klart med en ny längre upphandling? 

I en artikel i GA den 8 mars förra året påstår Ulo Massing, chefredaktör för branschtidningen Bussmagasinet, att avtalet kunde ha förlängts, en uppgift som även publicerades i GT men som jag inte kan se att någon vare sig kommenterat eller dementerat.

Att tjänstemän inte kommenterar pågående ärenden är en sak, men den politiska tystnaden är märklig. Frågan innehåller alla parametrar för att väcka politisk konflikt: det handlar om landsbygdsföretag, skattepengar, företagsklimat, politiska processer som inte fungerat. Men ingen vare sig tar åt sig äran för att ha försökt undvika situationen eller försöker lägga skulden på motståndarna.

Att alla har medverkat till den uppkomna situationen kan vara en förklaring men man har ett ansvar att kommunicera med medborgarna även om det som inte går att skylla på någon annan.

Upphandlingen som var klar före sommaren har överklagats av Gotlandsbuss och ingen vet hur lång denna process kommer att bli. Regionen som stod inför risken att stå utan kollektivtrafik och skolskjutsar om ett drygt halvår såg sig nödgad att göra en otillåten direktupphandling med Bergkvara Buss. 

Ett medvetet risktagande då det finns risk att Konkurrensverket har synpunkter på detta och kan tilldöma regionen miljonvite för att bryta mot lagen.

Att inte kunna erbjuda kollektivtrafik eller skolskjuts strider också mot lagen och framför allt ger det stora konsekvenser för medborgarna. Så det är inte svårt att förstå den rävsax regionen sitter i och måste lösa.

Men skulle det inte gå lika bra att göra en otillåten förlängning av avtalet med Gotlandsbuss? Nej, med tanke på att Gotlandsbuss inte lämnat in något anbud finns inget löfte att infria den trafik som regionen har beställt. Det enda företag som uppfyller dessa villkor är Bergkvara buss.

Så långt det rent tekniska.

Men vad tycker partierna om det hela? Upplägget har ju helt krokat av Gotlandsbuss som möjlig anbudslämnare. Det har man tydligt deklarerat, vad säger politikerna om det? Det skulle vara välgörande om politiker av alla färger förklarade, och tog ansvar, för medborgarna angående hur vi kunde hamna där vi är i denna fråga.