Tillsammans gav kongresserna på ön upphov till omkring 9 400 gästnätter förra året.

– Det ekonomiska värdet för det gotländska näringslivet beräknas till omkring 30 miljoner kronor. Vi använder då antalet gästnätter som vi sen multiplicerar med 3 500 kr per övernattande dygn. Det är den summa som vi tagit fram, via Swedish Network of Convention Bureaus under några års statistiska undersökningar av just kongresser. I den summan ingår sånt som boende, deltagaravgift – som ofta täcker möteslokaler, måltider, teknik och dylikt – middagar därutöver och shopping. Det som inte ingår är resan till och från Gotland, säger Catarina Wallentin, project manager på Gotland Convention Bureau.

Flera eventbolag på ön vittnar om att årets konferenshöst verkar mycket lovande.

– Vi kör vår fjärde säsong och det har varit mycket högre tryck både på offerter och bokningar i år. Totalt sett sista juli var det nästan 60 procent plus jämfört med i fjol. Vi är en underskattad del av besöksnäringen som gör att fler verksamheter kan ha öppet längre, säger Morgan Sjöström, vd på Gotland Active.

– Gotland är ett hett resmål. Men privatpersonerna kommer hit under påsk- och sommarledigheten. Det är få som åker till Gotland mellan augusti och maj om de inte har ett boende här. Därför är konferens- och mötesnäringen viktig. Vi lockar flera tusen personer som inte skulle ha kommit hit annars, och många av dem som åker hit i jobbet får upp ögonen för Gotland och kommer tillbaka med sina familjer på semestern, berättar Carl-Johan Ståhlhammar, vd Wisby Strand.

– Vi upplever vår bästa konferenssäsong hittills, efter 10 år på ön. I år har vi konferensgrupper ända från april till slutet på oktober. Så var det inte för 3-4 år sedan, säger Fredrik Broman, vd goGotland.

Alla fyra är överrens om att det är det goda näringslivssamarbetet på ön som de tror ligger till grund för ökningen.

– Vi ser en ökning på omkring 20 procent i år och jag skulle säga att det beror på att vi är väldigt duktiga på att samarbeta på Gotland. Transport med båt och flyg, restauranger, hotell och alla andra verksamheter – alla hjälps åt. Gotland står sig starkt för att det är ett hett resmål. I september är alla hotell helt fullbokade i veckosluten, så det går inte att få in en grupp till, säger Mattias Thunholm, vd på Hansa Event.